Dans med Kristel

 Vi har bjudit in danspedagog Kristel till förskolan. Hon kommer till oss och dansar med

barnen vid fyra tillfällen. Barngruppen kommer att vara indelad i två grupper. I dansen

kommer barnen bl.a. att få prova på olika sätt att dansa och röra sig till musik, de får

också träna på att känna rytm samt känna vilka rörelseassociationer som väcks genom olika

typer av musik och olika rytmer. Ur Läroplan för förskolan 2018: ”Förskolan ska ge varje

barn förutsättningar attutveckla motorik, koordinationsförmåga och kroppsuppfattning”

samt ”förmåga att skapa samt förmåga att uttrycka och kommunicera upplevelser, tankar

och erfarenheter i olika uttrycksformer som […] musik och dans”.

Mera engelska!

 Under hösten kommer vi att fortsätta det språkutvecklande arbetet genom

att vår engelsktalande pedagog kommer att tillföra det engelska språket i

ännu större utsträckning.  Han kommer bl.a. att börja presentera montessori

material och de begrepp som inryms i materialet, på engelska och svenska på

ett individanpassat sätt. Även kreativa moment och lärplatta kommer att

användas för att utveckla barnens engelska språk. Ute på ängen kommer han

att använda sig av engelska språket i sitt samspel med barnen, på så sätt ges

de möjlighet att höra engelska språket i ett vardagligt sammanhang. Han

kommer självklart att individanpassa sin kommunikation med barnen och även använda och överbrygga med svenska språket.

 

Vi vill att barnen tidigt ska få möta engelskan på ett lekfullt sätt. Barn tillägnar sig med lätthet nya ord och har en nyfikenhet för språk. Montessori talar om det som det absorberande sinnet. Barnen lär sig nya ord vid varje tillfälle och flera av dem räknar långt på engelska.  Vi har introducerat lärplattan som alternativ till olika aktiviteter och göranden för att erbjuda en variation i lärandet av engelska. Under hösten kommer vi att ha samlingar på engelska på torsdagar.

Ur Lpfö18: ” Utbildningen i förskolan ska lägga grunden för barnens förståelse för olika språk”

.

 Ny pedagog

 Under september månad kommer vår engelsk- och svensktalande pedagog Marcus, som tidigare

varit hos oss två timmar i veckan, att påbörja sin anställning hos oss, vilket gläder oss. Det

gör det möjligt att utveckla det språkutvecklande arbetet ytterligare. Marcus kommer att

tillföra det engelska språket i ännu större utsträckning än tidigare. Han kommer

bl.a. att börja presentera Montessorimaterial och de begrepp som inryms i materialen, på

engelska och svenska på ett individanpassat sätt. Även kreativa moment och lärplatta

kommer att användas för att utveckla barnens engelska språk. Ute på ängen kommer han

att använda sig av engelska språket i sitt samspel med barnen, på så sätt ges de möjlighet att

höra engelska språket i ett vardagligt sammanhang. Han kommer självklart att

individanpassa sin kommunikation med barnen och även använda och överbrygga med svenska

språket.

  Grovplanering i Ateljén  ht2020

 

 Denna termin fortsätter vi att fokusera på hållbarhet och har naturen som röd tråd i vårt

skapande.

 

Barnen kommer bland annat att sammarbeta med fotoskolan där dem tar en bild på något

levande i naturen. Sedan fortsätter barnen i ateljén och skapar djuret/föremålet dem har

tagit bild på, vi använder oss  utav naturmaterial och lera.

 

Ett annat projekt är luftballonger av papper,  där barnen använder sig av återvunnet material

och annat pyssel för att skapa luftballongen. 

 

Sedan kommer barnen att få göra ett skapande experiment. ”Hur man får en regnbåge att

växa”.

 

Andra projekt är bland annat:

Krypande mask.

3D-djur.

Smältande tavla.

 Hjärtligt Välkomna tillbaka till en ny termin

på Storängens Montessori Förskola! 

 Under hösten blir det bland annat Bullkalas med de ”gamla” barnen, 

idrottsskola på ängen. I musiktekniken kommer barnen att få träna på

lyssnande, att känna rytm, att använda olika instrument, skapa ljud och musik.

I dansen kommer de att få använda sig av rytm, rörelse och fri dans för att

träna på att följa rytmen och dansa i takt. De får känna vilka

rörelseassociationer som väcks genom olika typer av musik och olika rytmer. 

I Foto- filmskolan får barnen prova på och lära sig olika tekniker för att skapa

diverse digitala projekt parallellt med skapandet i ateljén med likvärdig konst.

Självklart rullar arbetet med den fina Montessorimaterielen på som vanligt

liksom vår ute verksamhet på ängen.

 

 Vår 2020

 

 Från och med Mars kommer vi att börja med ett nytt tema i verksamheten, musikteknik.

Musik spelar en stor roll i barns liv och den har en självklar betydelse för arbetet i

förskolan. Barn har rätt att uttrycka sig med sång och att utveckla sin musikalitet. Vi

sjunger varje vecka med barnen och vi lyssnar och dansar till musik som barnen väljer

själva. I musikteknik ska barnen få fördjupa sig i hur musik fungerar. Vi vill stimulera barns

skapande förmåga genom förståelse för musikaliskt tempo, rytm, form, klangfärg, dynamik,

harmoni och tonhöjder. Vidare låta barnen använda musik för att undersöka, reflektera över

och lösa problem. I läroplanen finns strävansmålen att varje barn ska utveckla sin förmåga

att lyssna, reflektera och ge uttryck för egna uppfattningar och att barnen tillägnar sig och

nyanserar innebörden i begrepp, ser samband och upptäcker nya sätt att förstå sin omvärld.

Att lyssna, är en av de absolut mest fundamentala grunderna för ett musikaliskt kunnande,

oavsett instrument, genre eller sammanhang, och det blir möjligt genom just begrepp.

 

 Vi kommer att följa upp musikteknik med dans i salen. I salen finns ett

sviktande golv och möjlighet till att arbeta med de stora

förflyttningsrörelserna. Den stora salen ger goda möjligheter till

kropps- riktnings- och rumsuppfattnings utveckling. Dessa är nödvändiga

för att kunna orientera sig i tillvaron, men också grundförutsättningar

för att kunna förstå längd- och viktbegrepp, att kunna bedöma avstånd,

att lära sig läsa och skriva. Dansen följer musikteknikens teman med

olika rörelser och rytmer, högt och lågt, snabbt och långsamt etc. Något

vi också arbetar med i dansleken är rörelse och stillhet. Barn älskar att

kontrastera livlig rörelse med tvärstopp och att försöka hitta balansen i

absolut stillhet. Vidare kommer vi att utforska kraft och tidsaspekterna

genom att vara lätt, att vara tung, att göra en rörelse snabbt och

långsamt. Dans är ett konstnärligt uttrycksmedel och en väg till kommunikation och

ett språk. (Del av text ur Lek och Dans i Förskolan)

 

 

 

En ny vinkling på ett gammalt tema är miljövetenskap, där vi diskuterar

global hållbarhet, utifrån ett barnperspektiv. Det blir ett spännande

arbete i ateljén och fotoskolan som ligger i tiden och är viktigt. Vi börjar

med en serie UR- program för att ge barnen en grund i detta arbete.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Vi vill uppmärksamma och utveckla de modersmål som talas i barngruppen och göra alla barn

delaktiga i de språk som förekommer hos oss. Denna termin arbetar vi med barnens olika

språk genom att varje månad introducera ett nytt språk som finns i barngruppen. Med hjälp av

föräldrarna skriver vi ned några kärnfraser som vi använder oss av under dagen. Alla barn blir

på så vis delaktiga och få erfara vilken tillgång det innebär att kunna flera språk. Hitintills har

vi läst barnböcker på litauiska och lärt oss att säga varsågod och tack på litauiska, vi har l

yssnat på barnvisor och dansat på nederländska. Denna termin har vi kvar att prata på spanska,

farsi och engelska.

       "Alla barn är konstnärer. Problemet är att så fortsätta vara, när de växer upp".

                                                                                 

                                                                                                                                Pablo Picasso

 

 Vikten av kreativitet och konst under barndomen

 Psykologer, sociologer och pedagoger är sedan 50-talet i förra seklet överens om att konst och den kreativa utvecklingen är en stark influens till den kognitiva utvecklingen, den emotionella och den fysiska utvecklingen i barnet.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 Konsten ger barnen ett löfte om en kreativ utmaning som slår rot i deras hjärnor och stimulerar deras kreativa aktiviteter.

 

 

 

 

 

 

 Barnets kreativa aktiviteter

 I sina olika utvecklingsetapper, utvecklar barnet sin kreativa kapacitet genom varierande aktiviteter. Såsom att teckna och måla, läsa texter och göra egna texter, konstruktion av olika föremål med varierande material eller återvinningsmaterial, lyssna på musik och skapa musik och kroppsligt uttryck genom dans. Sist men inte minst det estetiska och kreativa arbetet med digital teknik.

De moderna pedagogiska koncepten, eftersträvar att utbildning måste bidra till att alla barn utvecklar, så mycket som möjligt, sina kreativa möjligheter genom en uttalad respekt inför deras fria och spontana aktiviteter. 

 

 

 

 

 

 Genom sina konstnärliga alster uttrycker barnet sitt eget privata universum. Allt det som är barnet, allt barnet tänker och gör skapar ett medium för barnet själv att kommunicera till andra en bild, filtrerad genom sin egen subjektivitet. 

Grovplanering i Ateljén  vt2020

Två lika målningar?

Barnen kommer först att måla som vanligt med sin hand, sedan får testa att måla med

fötterna med hjälp av långa penslar som de får knipa tårna om. Barnen ska försöka

återskapa sin första målning.

Samarbete med fotoskolan för de yngre. Arcimboldo
Barnen kommer få skapa ett sapere-porträtt. Först får de ta en bild på sig själva och

sedan rita av bilden, sedan fyller de i linjer och detaljer med frukt och grönt. Efter det

fotograferar de sitt konstverk.

Samarbete med fotoskolan för de äldre.
Fortsättning på projektet ”skogsväsen”. Nu ska barnen få skapa en bok med hjälp av sina figurer. De får bl.a. skriva manus, bygga rekvisita och ta bilder.

Strumplarver
Barnen kommer att få sy en larv. De kommer att använda sig av olika material i detta arbete, t.ex. strumpor, piprensare och knappar. De kommer sedan att få komma på en historia om sin larv, som nedtecknas.

Platt akvarium
Barnen kommer att få skapa ett ”akvarium” som är mörkt/släckt. Detta akvarium kan de lysa upp med en ficklampa som de också har skapat.

Flygplan av pappersrullar
Barnen kommer att få skapa ett flygplan.  De får se vilka material de får använda sig av och efter det får de göra en ritning av hur de vill att flygplanet ska se ut. Barnen ska försöka att följa ritningen så gott de kan.
När flygplanet är färdigt så får barnen berätta om vilket bränsle planet har och vart de ska flyga. (Vi kommer att prata om olika typer av bränslen och fordon, för att de ska kunna göra ett val).

Sagovisare
Barnen får skapa en manuell sagovisare. De får rita och skriva en saga/manus på max 5 bilder. Sedan kommer vi att använda oss av pappersrullar för att få till ett bildspel av sagan.



 

 Händelse i Ateljén under vt 2019

 Under våren kommer barnen bland annat få bygga en robothand där de återskapar

rörelserna av en hand. De tittar tillsammans på sina egna händer samt videor på

robotteknik. När handen är klar kommer de själva att kunna styra och kontrollera

rörelserna som robothanden gör.

 Under våren kommer barnen att få göra:

  • Wiggly-worm: Barnen får öva på syteknik genom att sy en mask/orm av pompombollar. Barnen får även sy på detaljerna. Sedan sätter de fast masken med hjälp av tråd i två pinnar, så att barnen kan styra rörelserna på de maskar/ormar de skapat. Barnen ger vid färdigt resultat sin egen berättelse om sitt djur. Fokus på: Syteknik, analog programmering.

  • Robothand: Barnen får skapa en egenstyrd robothand. Vi går igenom hur en hands rörelse ser ut, sedan får barnen försöka återskapa rörelserna med hjälp av handen de bygger. Robothanden skapas av kartong och med hjälp av trådar och sugrör ska barnen kunna styra handens rörelser. Barnen ger efter färdigt resultat en beskrivning av vad de har gjort. Fokus på: analog programmering, från idé till resultat=datalogiskt tänkande.

  • Ballongbil: Barnen får bygga en bil som kan ta sig framåt med hjälp av en ”ballongmotor”. Bilens olika delar monteras utav barnen, efter det får de designa hur bilen ska se ut. Bilens grund är en återanvänd petflaska och motorn får sin kraft av att barnen blåser in luft i en ballong. Arbetet avslutas med att barnen ger en beskrivning av sin bil. Fokus på: ny teknik och återvinning.

  • Därefter blir det fler projekt så som Blomexperiment, Gräsfigurer, Samarbete med Fotoskolan, Målning med hammare, Mitt drömhus

    Länk till bilder från ateljén...​

 

 Hjärtligt Välkomna tillbaka till en ny och rolig termin

på Storängens Montessori Förskola! 

 Under hösten blir det bland annat Bullkalas med de ”gamla” barnen,

idrottsskola med friluftsdag på ängen, dansskola med Kristel.

Inga, vår musikpedagog, kommer åter varje höst och vår med sin glada

musik och sina roliga och tokiga grodor som bara busar med barnen.

I Foto- filmskolan får barnen prova på och lära sig olika tekniker för att

skapa diverse digitala projekt parallellt med skapandet i ateljén med

likvärdig konst. Självklart rullar arbetet med den fina Montessorimaterielen

på som vanligt liksom vår ute verksamhet på ängen.

 Foto- och filmskola

 Modern digital teknik med digital systemkamera används redan i förskolans fotoskola. Där är det kreativiteten som är utgångspunkten för den digitala tekniken och. Vi anser att den digitala tekniken ska ge kreativa möjligheter att utvecklas och lära tillsammans, därför diskuterar barnen tillsammans i ”Barnens fotoskola” vad, hur och varför i de olika momenten av att skapa ett foto, film eller en bok.  I fotoarbetet är det viktigt att låta språket vara en röd tråd, att tillsammans kommunicera, argumentera och reflektera över bildskapandet. Vi menar att det är viktigt att barnen är produktiva deltagare istället för konsumenter. Förskolan använder i dagsläget lärplattan till att leta information och fakta tillsammans med barnen och i arbetet med källkritik där vi använder oss av ”photoshop”.

 Barnen har under åren provat på och lärt sig olika tekniker för att tillsammans i projekt och individuellt skapa porträtt, naturfotografi, Stilleben, Stop motion filmprojekt, Serietidnings projekt via digital teknik. Vid alla digitala projekt arbetar de parallellt i ateljén med att skapa ”analog konst”, det vill säga motsvarande och likvärdig konst utan digital teknik.

 Källkritik: Vi vill vidareutveckla vårt arbete med photoshop för att visa på hur enkelt det är att manipulera fotografier och rörliga bilder. Genom att manipulera bilder kan vi få igång barns tankar och väcka deras medvetande om källkritik. Är det sant det vi ser på bilden? Barnen har tittat i böcker om hur bilder manipulerades före photoshop. Utifrån samma tema har de tittat på Charlie Chaplins filmer och diskuterat källkritik. Utifrån den informationen har de sedan diskuterat fram sin egen film som innehåller ett element som inte är verkligt.  se bilder>>

                                       

 Idrottsskolan

 Målet med vår idrottsskola är ”Att utveckla sin motorik, koordinationsförmåga och kroppsuppfattning samt att utveckla förmågan att fungera enskilt och i grupp och att följa gemensamma spelregler ”(Läroplan för förskolan 98/16). se bilder>>

 Att få ta ansvar

 

 Vår förskola är en montessoriförskola och våra barn uppmuntras att ta ansvar för sig själva och sin miljö. De uppmuntras att hjälpa varandra. Vår inställning är att barn är kompetenta. Vi jobbar efter Montessoris motto ”Hjälp mig göra det själv”. Barn plockar undan efter sig själva, de torkar av sina bord, de rullar sina mattor, de klär sig själva, de delar sin mat och äter själva etc. Barn är på så vis delaktiga i att ta ansvar för sig själva och förskolans gemensamma miljö, vilket också är ett av Lpfö´s lärandemål.  Genom dramatiseringar av sociala färdigheter och konfliktsituationer får barn möjlighet att uttrycka sina tankar och åsikter och därmed vara delaktiga i regelskapande och därmed det demokratiska arbetet på förskolan.

 Yoga

 Yoga för att en växande kropp behöver röra på sig, rörelse är den enda aktivitet där båda hjärnhalvor används och bidrar därför till att utveckla hjärnans fulla potential. Yogan ger styrka, smidighet, kroppsmedvetenhet, medveten andning och koncentration. se bilder>>

 Ute i ur och skur

 Vår ute verksamhet med idrottsskola och ”I ur och skur” profil är en stor del av vår verksamhet. Minst en gång per vecka går vi till skogen där vi stannar i flera timmar. I skogen, precis som på vår äng, finns det gott om plats för barnen, för deras lekar och de olika reviren som inte inkräktar på varandra. Barnen kan gå in och ur leken i sin egen rytm och leken kan fortsätta länge. Barn som är ute i rik och varierad naturmiljö utvecklar sin motorik, koncentration och sin kreativa lekförmåga bättre. Maria Montessori betonade hur viktig kontakten med naturen är för barnets utveckling. se bilder>>

Montessoris lekbegrepp

 I Lpfö 98/10 framgår att ”förskolan ska sträva efter att varje barn utvecklar sin lust samt förmåga att leka och lära”. Montessoris lekbegrepp ligger till grund för verksamhetens syn på barnens lek. Montessori baserade sitt lekbegrepp på verkliga erfarenheter i form av upplevelser och fakta. Barn imiterar och bearbetar verkligheten i lek. Lek är att handskas praktiskt med verkligheten, i ett görande. Lek är att vara aktiv i kontakten med sin omgivning och i lek bearbeta sina erfarenheter och därmed utveckla sin fantasi och kreativitet. Montessoris lek befinner sig i ett dialektiskt förhållande mellan aktiv imitation i görande och bearbetning av verkligheten genom fantasi. Barnets existens är i en evig förståelseprocess genom och med lekens hjälp.

web.jpg