Grovplanering 2023vt
Fotoskola
Introduktion.” Ett möte med fotografi”. Vi pratar om vart bilder
kommer ifrån, vad en kamera är för något. Vi kollar på riktiga analoga
kameror, fotofilmer och bilder. Efter introduktionen får barnen sin
första fotouppdrag - att ta bilder med den ”magiska” polaroidkamera.
Porträtt. Vid introduktionen lär barnen sig ett nytt uttryck
”porträtt” och vi pratar om vad det är för någonting. Vi kollar på
porträttbilder på människor som uttrycker någon känsla. Barnen får
använda digital kamera för att ta porträttbilder på varandra och be
sin kompis att visa en känsla (till ex: ”kan du visa hur ser du ut när du
är arg?”).
Fokus – uttrycka känslor, kroppsuppfattning.
Ljussättning. Vi pratar om hur ljuset påverkar fotograferings objekt.
Sedan får barnen ta bilder och ljussatta en staty/figur eller skulptur som dem byggde i
ateljén. Barnen använder digital kamera, fotolampor och foto bord.
Fokus – analog programmering, arbete i grupper.
”Livet under vatten” 5 års grupp projekt (1 år, fotoskolan samarbetar med ateljén). Vid introduktionen pratar vi om livet under vatten. Parallellt i ateljén får barnen skapa och rita sina egna undervattens varelser. Bestämma vad den har för namn, vilka superkrafter den har osv., sedan – bygga den efter egen ritning. På fotoskolan jobbar barnen i grupper och kommer på en manus/ berättelse till sin stopmotion film. Vi fortsätter att planera och förberedda rekvisitan (om det behövs). Barnen tar bilder på sina undervattens varelser i simulerade situationer som följer deras berättelse. Resultaten – 2 stop motion filmer.
Fokus – analog programmering, källkritik, ekologi, arbete i grupper, från idé till resultat.
Engelska
We will start the term learning about the 5 senses. We’ll start with the basic words. Nose – smell, eyes – see, hands – touch, ears – hear and tongue – taste.
We will then take each sense and do an appropriate experiment.
Example: 4 glasses, each filled with a different liquid. Coffee, water, milk and orange juice. The children will be blindfolded so they have to use their sense of smell to solve the task. We will also learn a 5 senses song.
Once a month two kids from the 5 year old group will recycle our paper and plastic to encourage environmental awareness.
Once we’ve completed the five senses we will start to work with wordless fantasy picture books called ”Journey”, ”Quest” and ”Return”. Once we’ve completed the story we will act our various scenes from this magical trilogy.
Ateljè
Självporträtt
Barnen får öva på att titta i spegeln och rita av sig själva. De tolkar sitt eget utseende och tränar på att förstå sin egen identitet. Det är fokus på jaget men också på att alla ser olika ut.
Puffiga hjärtan & Alla hjärtans dag
Puffiga hjärtan: Öva på finmotoriken genom att klippa ut, sy och stoppa sina hjärtan med bomull. De får även öva på att skapa storskaligt och dekorera med vattenfärg och glitter.
Alla hjärtansdagkort: Barnen får hjälp på förskolan med att skapa alla hjärtans dag kort till nära och kära.
Hemmagjorda pärlor och halsband
Barnen får öva på att rulla och göra hål i trolldeg för att skapa pärlor. De ska denna gång skapa småskaligt och får därmed öva på finmotorik. I denna övning skapar vi i flera steg då vi även ska dekorera pärlorna efter de har varit i ugnen.
Femårsgrupp: Papier-maché varelser. Yngre barnen: Toalettrullefiskar.
Papier-maché varelser: Femårsgruppen får skapa sina varelser som de skissat förra terminen i papier-maché. Först får de skulptera sina varelser utifrån skiss med hjälp av aluminiumfolie och/eller kartong. Efter det skapar vi själva papier-machén och bygga på det på sina skulpturer. Till slut får de dekorera. Finmotorik och flera steg.
Toalettrullefiskar: Finmotorik, skulptur, flera steg
Kartonghönor & Påsk
Kartonghönor: Öva på att rita av, skapa och klippa i kartong och dekorera med målarfärg.
Påsk: Påsk pyssel på förskolan
Grovplanering
Engelska
Under hösten har vi dessa fokusområden:
-
Ansiktets delar: eyes, nose, mouth, ears etc.
-
Kroppsdelar: arms, legs feet, toes ect.
-
Introduktion av avancerade ord som t.ex. eyebrows, elbow, nostril ect.
-
Årstider, månader, veckodagar, väder.
-
Rollspel. Uttrycka känslor.
Ateljén
-
Regnpinne: Barnen får försöka att återskapa ljudet av regn. Vi kommer att använda oss av pappersrullar, röda linser och två olika spiraler för att skapa. För att linserna inte ska åka ner samtidigt, så gör barnen en bred och lång spiral och en smal och kort spiral. När instrumentet är färdig byggt så får barnen dekorera och sedan testa om det fungerar.
-
Plantering i kruka: Barnen får göra sin egen kruka av stora och små glasspinnar. När krukan är klar kommer barnen att få plantera popcorn kärnor i den och sedan ställa en egen hypotes om vad de tror kommer att hända. Barnen kommer sedan att få ta hand om den eventuella växten fram tills höstsalongen.
-
Fotoställ av naturföremål: Barnen kommer att få samla naturföremål i skogen och på ängen för att kunna bygga ett fotoställ. De kommer att använda sig av ex. stenar, pinnar och kastanjer. Sedan kommer de att sätta ett naturfoto de själva tagit i fotoskolan i detta fotoställ.
-
Skogsporträtt av Mulle:Barnen kommer att få göra ett porträtt av hur de tror Skogsmulle ser ut. Allt material samlar barnen i skogen eller på ängen.
Foto-filmskolan
Barnen kommer att prova på och lära sig olika tekniker för att skapa diverse digitala projekt parallellt med skapandet i ateljén med likvärdig konst. Denna termin kommer barnen bland annat att få testa:
-
Naturfotografering: Vi går ut i naturen och tar bilder. Barnen får olika fotografiska uppgifter anpassade utifrån ålders- och erfarenhetsnivå.
-
Porträtt: Vid introduktionen lär sig barnen ett nytt uttryck som är ”porträtt” och de får prata om vad ordet betyder. Vi kommer att titta på inspirationsbilder. Barnen kommer sedan att få ta bilder på varandra för att skapa porträtt.
-
5-åringarna ska börja med sitt 1-årsprojekt där de ska skapa en STOP MOTION film som ska visas upp på vårsalongen.


En ny termin på Storängens Montessori Förskola!
Under vårterminen blir det mycket lek ute, att vara i naturen är naturlig del i vår verksamhet. Bakom Storängens Montessori förskola ligger ängen som har stora gräsytor, skogsdungar, en egen lekstuga och lekplats. Här tillbringar vi en stor del av dagen, året runt i ”ur och skur”.
I ateljén ska barnen öva på olika tekniker, skapa med olika material och arbeta med analog
programmering.
Denna termin kommer barnen bland annat att få testa på att skapa:
Pennfodral. Barnen kommer på att testa på att sy, de kommer få att designa och sy sitt egna
pennfodral.
Natur trollstavar. Barnen kommer få att använda sig av material som vi hittar i naturen för att
kunna skapa en egen trollstav.
Planeter. Barnen kommer få att skapa sin egen planet med hjälp material från naturen.
Till vissa projekt gör barnen även en berättelse om det dem har skapat.
I musiktekniken kommer barnen att få träna på att lyssna och att känna rytm samt blir
introducerade av olika instrument bland annat daf, fiol, kalimba med mer.
I Foto-filmskolan kommer barnen prova på och lära sig olika tekniker för att skapa diverse
digitala projekt parallellt med skapandet i ateljén med likvärdig konst.
Denna termin kommer barnen bland annat att få testa på att göra:
Stilleben. Vid introduktionen lär barnen sig ett nytt uttryck som är ”stilleben” och de pratar om
vad ordet betyder. Kollar på inspirations bilder. Sedan får barnen formera sina egna stilleben
på borden och ta bilder på den.
5åringar ska fortsätta jobba med sitt ekologiprojekt som heter ”framtidens uppfinnare” och
ska skpa en STOP MOTION film som ska visas på Vårsalongen.
I dansen med danspedagog Kristel kommer de att få använda sig av rytm, rörelse och fri dans för att träna på att följa rytmen och dansa i takt.
I engelskan kommer barnen att fortsätta utveckla sina kunskaper i engelska.
Denna termin kommer barnen prata om:
Känslor. Barnen kommer använda en lärplatta för att ta bilder på olika ansiktsuttryck.
Frukt och grönsaker. Lära sig vad de olika frukt och grönsakerna heter på engelska, hur dem ser ut och vad har dem för smak.
Barnen ska till och med få skapa sina egna berättelser på engelska.
Vi vill uppmärksamma och utveckla de modersmål som talas i barngruppen och göra alla barn delaktiga i de språk som förekommer hos oss. Denna termin arbetar vi med barnens olika språk genom att varje månad repetera ett språk som finns i barngruppen. Alla barn blir på så vis delaktiga och få erfara vilken tillgång det innebär att kunna flera språk.


Välkomna tillbaka till en ny termin
på Storängens Montessori Förskola!
Under hösten blir det bland annat Bullkalas med de ”gamla”
barnen, idrottsskola på ängen.
I musiktekniken kommer barnen att få träna på lyssnande, att
känna rytm, att använda olika instrument, skapa ljud och musik.
I dansen kommer de att få använda sig av
rytm, rörelse och fri dans för att träna på att följa rytmen och
dansa i takt. De får känna vilka rörelseassociationer som väcks
genom olika typer av musik och olika rytmer.
I Foto- filmskolan får barnen prova på och lära sig olika tekniker
för att skapadiverse digitala projekt parallellt med skapandet i
ateljén med likvärdig konst.
Självklart rullar arbetet med den fina Montessorimaterielen på
som vanligt liksom vår ute verksamhet på ängen.

Ny rektor
Yvonne Gunnarsson går efter många fina år här på Storängens Montessoriförskola, i pension
från sin tjänst som rektor. Hon efterträds vid nyår av Monica Vallberg.

Dans med Kristel
Vi har bjudit in danspedagog Kristel till förskolan. Hon kommer till oss och dansar med
barnen vid fyra tillfällen. Barngruppen kommer att vara indelad i två grupper. I dansen
kommer barnen bl.a. att få prova på olika sätt att dansa och röra sig till musik, de får
också träna på att känna rytm samt känna vilka rörelseassociationer som väcks genom
olika typer av musik och olika rytmer. Ur Läroplan för förskolan 2018: ”Förskolan ska ge
varje barn förutsättningar att utveckla motorik, koordinationsförmåga och
kroppsuppfattning” samt ”förmåga att skapa samt förmåga att uttrycka och
kommunicera upplevelser, tankar och erfarenheter i olika uttrycksformer som […]
musik och dans”.

Mera engelska!
Under hösten kommer vi att fortsätta det språkutvecklande arbetet genom
att vår engelsktalande pedagog kommer att tillföra det engelska språket i
ännu större utsträckning. Han kommer bl.a. att börja presentera montessori
material och de begrepp som inryms i materialet, på engelska och svenska på
ett individanpassat sätt. Även kreativa moment och lärplatta kommer att
användas för att utveckla barnens engelska språk. Ute på ängen kommer han
att använda sig av engelska språket i sitt samspel med barnen, på så sätt ges
de möjlighet att höra engelska språket i ett vardagligt sammanhang. Han
kommer självklart att individanpassa sin kommunikation med barnen och även använda och överbrygga med svenska språket.
Vi vill att barnen tidigt ska få möta engelskan på ett lekfullt sätt. Barn tillägnar sig med lätthet nya ord och har en nyfikenhet för språk. Montessori talar om det som det absorberande sinnet. Barnen lär sig nya ord vid varje tillfälle och flera av dem räknar långt på engelska. Vi har introducerat lärplattan som alternativ till olika aktiviteter och göranden för att erbjuda en variation i lärandet av engelska. Under hösten kommer vi att ha samlingar på engelska på torsdagar.
Ur Lpfö18: ” Utbildningen i förskolan ska lägga grunden för barnens förståelse för olika språk”
.

Ny pedagog
Under september månad kommer vår engelsk- och svensktalande pedagog Marcus, som tidigare
varit hos oss två timmar i veckan, att påbörja sin anställning hos oss, vilket gläder oss. Det
gör det möjligt att utveckla det språkutvecklande arbetet ytterligare. Marcus kommer att
tillföra det engelska språket i ännu större utsträckning än tidigare. Han kommer
bl.a. att börja presentera Montessorimaterial och de begrepp som inryms i materialen, på
engelska och svenska på ett individanpassat sätt. Även kreativa moment och lärplatta
kommer att användas för att utveckla barnens engelska språk. Ute på ängen kommer han
att använda sig av engelska språket i sitt samspel med barnen, på så sätt ges de möjlighet att
höra engelska språket i ett vardagligt sammanhang. Han kommer självklart att
individanpassa sin kommunikation med barnen och även använda och överbrygga med svenska
språket.

Grovplanering i Ateljén ht2020
Denna termin fortsätter vi att fokusera på hållbarhet och har naturen som röd tråd i vårt
skapande.
Barnen kommer bland annat att sammarbeta med fotoskolan där dem tar en bild på något
levande i naturen. Sedan fortsätter barnen i ateljén och skapar djuret/föremålet dem har
tagit bild på, vi använder oss utav naturmaterial och lera.
Ett annat projekt är luftballonger av papper, där barnen använder sig av återvunnet material
och annat pyssel för att skapa luftballongen.
Sedan kommer barnen att få göra ett skapande experiment. ”Hur man får en regnbåge att
växa”.
Andra projekt är bland annat:
Krypande mask.
3D-djur.
Smältande tavla.

Hjärtligt Välkomna tillbaka till en ny termin
på Storängens Montessori Förskola!
Under hösten blir det bland annat Bullkalas med de ”gamla” barnen,
idrottsskola på ängen. I musiktekniken kommer barnen att få träna på
lyssnande, att känna rytm, att använda olika instrument, skapa ljud och musik.
I dansen kommer de att få använda sig av rytm, rörelse och fri dans för att
träna på att följa rytmen och dansa i takt. De får känna vilka
rörelseassociationer som väcks genom olika typer av musik och olika rytmer.
I Foto- filmskolan får barnen prova på och lära sig olika tekniker för att skapa
diverse digitala projekt parallellt med skapandet i ateljén med likvärdig konst.
Självklart rullar arbetet med den fina Montessorimaterielen på som vanligt
liksom vår ute verksamhet på ängen.

Vår 2020
Från och med Mars kommer vi att börja med ett nytt tema i verksamheten, musikteknik.
Musik spelar en stor roll i barns liv och den har en självklar betydelse för arbetet i
förskolan. Barn har rätt att uttrycka sig med sång och att utveckla sin musikalitet. Vi
sjunger varje vecka med barnen och vi lyssnar och dansar till musik som barnen väljer
själva. I musikteknik ska barnen få fördjupa sig i hur musik fungerar. Vi vill stimulera barns
skapande förmåga genom förståelse för musikaliskt tempo, rytm, form, klangfärg, dynamik,
harmoni och tonhöjder. Vidare låta barnen använda musik för att undersöka, reflektera över
och lösa problem. I läroplanen finns strävansmålen att varje barn ska utveckla sin förmåga
att lyssna, reflektera och ge uttryck för egna uppfattningar och att barnen tillägnar sig och
nyanserar innebörden i begrepp, ser samband och upptäcker nya sätt att förstå sin omvärld.
Att lyssna, är en av de absolut mest fundamentala grunderna för ett musikaliskt kunnande,
oavsett instrument, genre eller sammanhang, och det blir möjligt genom just begrepp.
Vi kommer att följa upp musikteknik med dans i salen. I salen finns ett
sviktande golv och möjlighet till att arbeta med de stora
förflyttningsrörelserna. Den stora salen ger goda möjligheter till
kropps- riktnings- och rumsuppfattnings utveckling. Dessa är nödvändiga
för att kunna orientera sig i tillvaron, men också grundförutsättningar
för att kunna förstå längd- och viktbegrepp, att kunna bedöma avstånd,
att lära sig läsa och skriva. Dansen följer musikteknikens teman med
olika rörelser och rytmer, högt och lågt, snabbt och långsamt etc. Något
vi också arbetar med i dansleken är rörelse och stillhet. Barn älskar att
kontrastera livlig rörelse med tvärstopp och att försöka hitta balansen i
absolut stillhet. Vidare kommer vi att utforska kraft och tidsaspekterna
genom att vara lätt, att vara tung, att göra en rörelse snabbt och
långsamt. Dans är ett konstnärligt uttrycksmedel och en väg till kommunikation och
ett språk. (Del av text ur Lek och Dans i Förskolan)
En ny vinkling på ett gammalt tema är miljövetenskap, där vi diskuterar
global hållbarhet, utifrån ett barnperspektiv. Det blir ett spännande
arbete i ateljén och fotoskolan som ligger i tiden och är viktigt. Vi börjar
med en serie UR- program för att ge barnen en grund i detta arbete.
Vi vill uppmärksamma och utveckla de modersmål som talas i barngruppen och göra alla barn
delaktiga i de språk som förekommer hos oss. Denna termin arbetar vi med barnens olika
språk genom att varje månad introducera ett nytt språk som finns i barngruppen. Med hjälp av
föräldrarna skriver vi ned några kärnfraser som vi använder oss av under dagen. Alla barn blir
på så vis delaktiga och få erfara vilken tillgång det innebär att kunna flera språk. Hitintills har
vi läst barnböcker på litauiska och lärt oss att säga varsågod och tack på litauiska, vi har l
yssnat på barnvisor och dansat på nederländska. Denna termin har vi kvar att prata på spanska,
farsi och engelska.




"Alla barn är konstnärer. Problemet är att så fortsätta vara, när de växer upp".
Pablo Picasso
Vikten av kreativitet och konst under barndomen
Psykologer, sociologer och pedagoger är sedan 50-talet i förra seklet överens om att konst och den kreativa utvecklingen är en stark influens till den kognitiva utvecklingen, den emotionella och den fysiska utvecklingen i barnet.
Konsten ger barnen ett löfte om en kreativ utmaning som slår rot i deras hjärnor och stimulerar deras kreativa aktiviteter.
Barnets kreativa aktiviteter
I sina olika utvecklingsetapper, utvecklar barnet sin kreativa kapacitet genom varierande aktiviteter. Såsom att teckna och måla, läsa texter och göra egna texter, konstruktion av olika föremål med varierande material eller återvinningsmaterial, lyssna på musik och skapa musik och kroppsligt uttryck genom dans. Sist men inte minst det estetiska och kreativa arbetet med digital teknik.
De moderna pedagogiska koncepten, eftersträvar att utbildning måste bidra till att alla barn utvecklar, så mycket som möjligt, sina kreativa möjligheter genom en uttalad respekt inför deras fria och spontana aktiviteter.
Genom sina konstnärliga alster uttrycker barnet sitt eget privata universum. Allt det som är barnet, allt barnet tänker och gör skapar ett medium för barnet själv att kommunicera till andra en bild, filtrerad genom sin egen subjektivitet.



Grovplanering i Ateljén vt2020
Två lika målningar?
Barnen kommer först att måla som vanligt med sin hand, sedan får testa att måla med
fötterna med hjälp av långa penslar som de får knipa tårna om. Barnen ska försöka
återskapa sin första målning.
Samarbete med fotoskolan för de yngre. Arcimboldo
Barnen kommer få skapa ett sapere-porträtt. Först får de ta en bild på sig själva och
sedan rita av bilden, sedan fyller de i linjer och detaljer med frukt och grönt. Efter det
fotograferar de sitt konstverk.
Samarbete med fotoskolan för de äldre.
Fortsättning på projektet ”skogsväsen”. Nu ska barnen få skapa en bok med hjälp av sina figurer. De får bl.a. skriva manus, bygga rekvisita och ta bilder.
Strumplarver
Barnen kommer att få sy en larv. De kommer att använda sig av olika material i detta arbete, t.ex. strumpor, piprensare och knappar. De kommer sedan att få komma på en historia om sin larv, som nedtecknas.
Platt akvarium
Barnen kommer att få skapa ett ”akvarium” som är mörkt/släckt. Detta akvarium kan de lysa upp med en ficklampa som de också har skapat.
Flygplan av pappersrullar
Barnen kommer att få skapa ett flygplan. De får se vilka material de får använda sig av och efter det får de göra en ritning av hur de vill att flygplanet ska se ut. Barnen ska försöka att följa ritningen så gott de kan.
När flygplanet är färdigt så får barnen berätta om vilket bränsle planet har och vart de ska flyga. (Vi kommer att prata om olika typer av bränslen och fordon, för att de ska kunna göra ett val).
Sagovisare
Barnen får skapa en manuell sagovisare. De får rita och skriva en saga/manus på max 5 bilder. Sedan kommer vi att använda oss av pappersrullar för att få till ett bildspel av sagan.

Händelse i Ateljén under vt 2019
Under våren kommer barnen bland annat få bygga en robothand där de återskapar
rörelserna av en hand. De tittar tillsammans på sina egna händer samt videor på
robotteknik. När handen är klar kommer de själva att kunna styra och kontrollera
rörelserna som robothanden gör.
Under våren kommer barnen att få göra:
-
Wiggly-worm: Barnen får öva på syteknik genom att sy en mask/orm av pompombollar. Barnen får även sy på detaljerna. Sedan sätter de fast masken med hjälp av tråd i två pinnar, så att barnen kan styra rörelserna på de maskar/ormar de skapat. Barnen ger vid färdigt resultat sin egen berättelse om sitt djur. Fokus på: Syteknik, analog programmering.
-
Robothand: Barnen får skapa en egenstyrd robothand. Vi går igenom hur en hands rörelse ser ut, sedan får barnen försöka återskapa rörelserna med hjälp av handen de bygger. Robothanden skapas av kartong och med hjälp av trådar och sugrör ska barnen kunna styra handens rörelser. Barnen ger efter färdigt resultat en beskrivning av vad de har gjort. Fokus på: analog programmering, från idé till resultat=datalogiskt tänkande.
-
Ballongbil: Barnen får bygga en bil som kan ta sig framåt med hjälp av en ”ballongmotor”. Bilens olika delar monteras utav barnen, efter det får de designa hur bilen ska se ut. Bilens grund är en återanvänd petflaska och motorn får sin kraft av att barnen blåser in luft i en ballong. Arbetet avslutas med att barnen ger en beskrivning av sin bil. Fokus på: ny teknik och återvinning.
-
Därefter blir det fler projekt så som Blomexperiment, Gräsfigurer, Samarbete med Fotoskolan, Målning med hammare, Mitt drömhus
Länk till bilder från ateljén...

Hjärtligt Välkomna tillbaka till en ny och rolig termin
på Storängens Montessori Förskola!
Under hösten blir det bland annat Bullkalas med de ”gamla” barnen,
idrottsskola med friluftsdag på ängen, dansskola med Kristel.
Inga, vår musikpedagog, kommer åter varje höst och vår med sin glada
musik och sina roliga och tokiga grodor som bara busar med barnen.
I Foto- filmskolan får barnen prova på och lära sig olika tekniker för att
skapa diverse digitala projekt parallellt med skapandet i ateljén med
likvärdig konst. Självklart rullar arbetet med den fina Montessorimaterielen
på som vanligt liksom vår ute verksamhet på ängen.
Foto- och filmskola
Modern digital teknik med digital systemkamera används redan i förskolans fotoskola. Där är det kreativiteten som är utgångspunkten för den digitala tekniken och. Vi anser att den digitala tekniken ska ge kreativa möjligheter att utvecklas och lära tillsammans, därför diskuterar barnen tillsammans i ”Barnens fotoskola” vad, hur och varför i de olika momenten av att skapa ett foto, film eller en bok. I fotoarbetet är det viktigt att låta språket vara en röd tråd, att tillsammans kommunicera, argumentera och reflektera över bildskapandet. Vi menar att det är viktigt att barnen är produktiva deltagare istället för konsumenter. Förskolan använder i dagsläget lärplattan till att leta information och fakta tillsammans med barnen och i arbetet med källkritik där vi använder oss av ”photoshop”.
Barnen har under åren provat på och lärt sig olika tekniker för att tillsammans i projekt och individuellt skapa porträtt, naturfotografi, Stilleben, Stop motion filmprojekt, Serietidnings projekt via digital teknik. Vid alla digitala projekt arbetar de parallellt i ateljén med att skapa ”analog konst”, det vill säga motsvarande och likvärdig konst utan digital teknik.
Källkritik: Vi vill vidareutveckla vårt arbete med photoshop för att visa på hur enkelt det är att manipulera fotografier och rörliga bilder. Genom att manipulera bilder kan vi få igång barns tankar och väcka deras medvetande om källkritik. Är det sant det vi ser på bilden? Barnen har tittat i böcker om hur bilder manipulerades före photoshop. Utifrån samma tema har de tittat på Charlie Chaplins filmer och diskuterat källkritik. Utifrån den informationen har de sedan diskuterat fram sin egen film som innehåller ett element som inte är verkligt. se bilder>>
Idrottsskolan
Målet med vår idrottsskola är ”Att utveckla sin motorik, koordinationsförmåga och kroppsuppfattning samt att utveckla förmågan att fungera enskilt och i grupp och att följa gemensamma spelregler ”(Läroplan för förskolan 98/16). se bilder>>
Att få ta ansvar
Vår förskola är en montessoriförskola och våra barn uppmuntras att ta ansvar för sig själva och sin miljö. De uppmuntras att hjälpa varandra. Vår inställning är att barn är kompetenta. Vi jobbar efter Montessoris motto ”Hjälp mig göra det själv”. Barn plockar undan efter sig själva, de torkar av sina bord, de rullar sina mattor, de klär sig själva, de delar sin mat och äter själva etc. Barn är på så vis delaktiga i att ta ansvar för sig själva och förskolans gemensamma miljö, vilket också är ett av Lpfö´s lärandemål. Genom dramatiseringar av sociala färdigheter och konfliktsituationer får barn möjlighet att uttrycka sina tankar och åsikter och därmed vara delaktiga i regelskapande och därmed det demokratiska arbetet på förskolan.
Yoga
Yoga för att en växande kropp behöver röra på sig, rörelse är den enda aktivitet där båda hjärnhalvor används och bidrar därför till att utveckla hjärnans fulla potential. Yogan ger styrka, smidighet, kroppsmedvetenhet, medveten andning och koncentration. se bilder>>
Ute i ur och skur
Vår ute verksamhet med idrottsskola och ”I ur och skur” profil är en stor del av vår verksamhet. Minst en gång per vecka går vi till skogen där vi stannar i flera timmar. I skogen, precis som på vår äng, finns det gott om plats för barnen, för deras lekar och de olika reviren som inte inkräktar på varandra. Barnen kan gå in och ur leken i sin egen rytm och leken kan fortsätta länge. Barn som är ute i rik och varierad naturmiljö utvecklar sin motorik, koncentration och sin kreativa lekförmåga bättre. Maria Montessori betonade hur viktig kontakten med naturen är för barnets utveckling. se bilder>>
Montessoris lekbegrepp
I Lpfö 98/10 framgår att ”förskolan ska sträva efter att varje barn utvecklar sin lust samt förmåga att leka och lära”. Montessoris lekbegrepp ligger till grund för verksamhetens syn på barnens lek. Montessori baserade sitt lekbegrepp på verkliga erfarenheter i form av upplevelser och fakta. Barn imiterar och bearbetar verkligheten i lek. Lek är att handskas praktiskt med verkligheten, i ett görande. Lek är att vara aktiv i kontakten med sin omgivning och i lek bearbeta sina erfarenheter och därmed utveckla sin fantasi och kreativitet. Montessoris lek befinner sig i ett dialektiskt förhållande mellan aktiv imitation i görande och bearbetning av verkligheten genom fantasi. Barnets existens är i en evig förståelseprocess genom och med lekens hjälp.