Storängens Montessori Fotoskola

 Varje del tar ungefär från 2 veckor till en termin. Jobbet sker i små barngrupper (3 – 4 barn).

 Introduktion.” Ett möte med fotografi”. Vi pratar om vart bilder kommer ifrån, vad en kamera är

för något, kollar på riktiga analoga kameror, fotofilmer och bilder. För att göra fotoskolan mer rolig

och intressant, får barnen ta bilder med polaroid kamera (”Bokstavsjakt”).

 

 Porträtt . Vid introduktionen lär barnen sig ett nytt uttryck ”porträtt” och vi pratar om vad det

betyder. Vi kollar på porträtt bilder på människor som uttrycker någon känsla. Barnen får göra

porträtt bilder på varandra och be sin kompis att visa en känsla (till ex: ”kan du visa hur ser du ut

när du är arg?”). Parallellt i målarrummet – ritar barnen av sitt ansikte efter porträtt bilden som

barnen har tagit.

 Fokus – uttrycka känslor, kroppsuppfattning.

 Natur fotografi . Vi går ut i naturen och pratar om hur man beter sig i naturen och hur en tar hand om naturen. Barnen får ta bilder av naturen och filma varandra i processen (bilderna och filmerna visas sedan på utställningen).  Samtidigt i målarrummet – natur teman.

 Fokus – återvinning, ekologi, naturen är vårt hem.

 Stilleben. Vid introduktionen lär barnen sig ett nytt uttryck som är ”stilleben” och de pratar om vad ordet betyder. Kollar på inspirations bilder. Sedan får barnen formera sina egna stilleben och ta bilder på den.

 Fokus – estetisk uppfattning, föremål – form.

 Stop motion filmprojekt. Vid introduktionen lär barnen sig ett nytt uttryck som är ”stop motion” och pratar om vad det är för någonting. Barnen kollar på boken ”Manipulation in photography before Photoshop”. Vi kollar på olika bilder och diskuterar om ”det är på riktigt eller inte”. Sedan kollar vi på korta filmer av Charlie Chaplin och fortsätter att diskutera samma tema. Vid nästa steg får barnen komma på sin egen film idé som har ett element som inte är verkligt. Vi fortsätter att planera och förberedda rekvisitan (om det behövs). Resultaten – 4 barn grupper gör 4 korta stop motion filmer.

 Fokus – källkritik, arbete i grupp.

 Robot/superhjälte serietidning projekt (1 termin, fotoskolan samarbetar med ateljén). Vid introduktionen pratar vi om vad en hjälte är för något och hur kan de hjälpa jorden. Parallellt i ateljén får barnen skapa sina egna superhjältar/ superhjältinnor. Bestämma vad den har för namn, vilka superkrafter den har osv., sedan – bygga den efter sin egen ritning. Superhjältarna byggs från återvunna kartonger. På fotoskolan pratar vi om vad en serietidning är för något och kollar på exemplar. Sedan får barnen som är uppdelade i fyra grupper, komma på egna berättelser till en serietidning. Vi fortsätter att planera och förberedda rekvisitan (om det behövs). Barnen tar bilder på superhjältarna i simulerade situationer som följer deras berättelse. Resultaten – 4 olika berättelser i en serietidning. 

 Fokus – analog programmering, källkritik, ekologi, arbete i grupper, från idé till resultat.